Jonathan Lethem.

av Emelie

moderlos.jpg thefortress.jpg
För några år sedan hittade jag den märkliga boken Moderlös i Brooklyn i biblioteket, en relativt glömd bok, ett exemplar stod bland deckarna och ett annat stod bland romanerna. Jag lånade hem den och fick uppleva en av de märkligaste deckarhistorier jag någonsin läst. En ung kille med Tourettes syndrom som dras in i en härva av maffiaverksamhet. Jag har sällan skrattat så mycket. När jag kom till New York i höstas var jag på Strands stora bokhandel och frågade om de kunde ge mig någon bok som hade varit omsusad i USA under hösten. Till min förvåning fick jag då The fortress of solitude en ny titel av Jonathan Lethem. Jag läste och tyckte mycket om även den här. The fortress of solitude är en skildring av den vite killen Dylan som växer upp ”vit och moderlös” i 70-talets Brooklyn. Boken har samma varma språk som Moderlös i Brooklyn och jag rekommenderar verkligen den till alla som liksom jag uppskattar Paul Austers brokiga berättelser och Bob Dylans tidiga låttexter.

Kommentera

