Lars Saabye Christensen

av Emelie

saabye1.jpg

Lars Saabye Christensen är en annan favoritförfattare. Saabye Christensen är en norsk författare och medlem av Det Norske Akademi. Första boken jag läste av Saabye Christensen var Maskrosfamiljen och eftersom jag är väldigt förtjust i historier om outsiders så gick boken rätt in i hjärtat. Andra boken jag läste, Halvbrodern var en otroligt välskriven, maffig bit till bok som på sätt och vis också hade utanförskap som tema. Just nu håller jag på med Modellen Saabye Christensens näst sista bok. Och faktiskt är jag lika förtjust den här gången trots att temat är ett annat. Huvudpersonen i boken är den medelålders konstnären Peter Wihl som sakta men säkert håller på att förlora sitt viktigaste redskap – synen. Wihl beslutar sig för att genomföra en olaglig ögonoperation i Estland för att kunna fortsätta måla, något som får konsekvenser för både honom och hans närmaste.

3 kommentarer to “Lars Saabye Christensen”

  1. Ja, vilken bra, välskriven bok. Svår att släppa. Handlar mycket om konstnärens syn på sitt ”hantverk” vilket var intressant att läsa, tyckte jag som annars inte är särskilt intresserad av konst.

  2. Hejsan!
    Glöm inte att läsa hans bästa (tycker jag) bok: Beatles. Finns på svenska

  3. Den ska jag absolut läsa! Tack för tipset.

Kommentera

