Irriterande läsning.

av Pernilla

Den svarta boken

I en bokcirkel som jag är med i läste vi nyligen Orhan Pamuks ”monumentala genombrottsroman” (det står så i baksidestexten) Den svarta boken. Eller snarare skulle ha läst. För första gången på länge lade jag en bok åt sidan. För att den skulle få vila intalade jag mig – jag hittade ingen tråd att följa, orden flöt på utan sammanhang. Nu jag börjar så smått inse att den aldrig kommer att bli läst. I rättvisans namn ska sägas att jag har gett den en chans – många timmar gick åt till att läsa de tvåhundra första sidorna! Finns det någon som vill och kan förklara dess ”storhet” för mig?! Vad är det som jag inte förstår?

Kommentera

