Gör mig tusen gånger starkare.

av Pernilla

tusengångerstarkareglappet

En av de viktigaste böckerna på länge är Tusen gånger starkare av Christina Herrström! Den handlar om tysta, duktiga Signe som går i en klass där killarna tar all plats, och tjejerna existerar på undantag. När Saga börjar i klassen händer det något. Hon ser till att ta plats, och då vaknar också något inom Signe. Men Olle, deras samhällslärare, som länge tjatat om att tjejerna måste ta mer plats, ser inte alls lika positivt på Sagas kamp. Ordningen rubbas, och kaos utbryter. Jag blir så arg när jag läser den här boken, för precis så här är det! För att tjejer ska få plats måste killar flytta på sig. Vad är det som gör att man hellre struntar i något när det blir jobbigt?! För jobbigt blir det när ett gammalt system ska brytas upp! Jag blir arg på mig själv också; att jag inte är starkare när det gäller.

När jag gick på gymnasiet såg jag tv-serienGlappet. Christina Herrström hade skrivit manus (den finns som bok också). Då väckte den samma känslor hos mig som Tusen gånger starkare gör nu. Läs även den och inspireras av Ella och Josefins manifests ledord:

”Sapere aude” –
Hav mod att göra bruk av ditt eget förstånd utan någon annans ledning. (Immanuel Kant)

4 kommentarer to “Gör mig tusen gånger starkare.”

  1. Jag håller med dig fullständigt. Jag har sett till att rektorn och flera lärare på min skola läser den. Förhoppningsvis väcker den några funderingar i alla fall.

  2. Jag läste igår och jag ville bara EXPLODERA!
    Alla måste läsa den boken.
    Hela jämställdhetstanken känns ofta som moment 22.
    Jag kan verkligen förstå Maria Svelands ”Bitterfitta”.

  3. Ja, man blir verkligen ARG ARG ARG när man läser boken. Har gett den till en lärare, ska bli intressant att höra vad han tycker.

Kommentera

