Country Noir

av Ulla

jarnvag.jpggryning.jpg
Han kallar sin stil så, ”country noir” Daniel Woodrell från Missouri. Och det är verkligen svart jag var berörd länge efter att ha läst Gryningen kommer aldrig åter som kom 2005. Den handlar om 13-årige Shug som lever med sin snygga,alkoholiserade mamma. En våldsam man lever ochså där och han tvingar med sig Shug i sin brottsliga verksamhet. Det är Shug som berättar om sin vanmakt och förnedring som han inte inser hela vidden av. Det kan bara sluta i tragedi och det gör det.
Jag fick nästan hjärtklappning igår när jag såg att han kommer med en ny bok om samma ”white trash ”människor Fel sida om järnvägen måsta jag läsa snart

One Comment to “Country Noir”

  1. Har du läst JT Leroys böcker? Något av det värsta och samtidigt bästa jag läst.

    Det gör ont. Fast gott.

Kommentera

