Värdelöst (men kul) vetande

av Ulla

skor.jpg I en läcker liten, rosa (vad annars) bok i mjukt skinn med guldskrift kan du få veta allt om skor. Älskade skor av Paola Jacobbi med fina illustrationer av Molly Bartling. Alla kvinnor älskar skor medan männen oftast är ointresserade, de köper två par till vinter två till sommaren. Det som är så skönt med skor är att man kan ha i stort sett alla man provar, inte som kläder för övrigt som är svårt att hitta det som passar. Boken är kulturhistoria och kändishistoria, vad olika sagt om skor och betydelsen av nämnda plagg i deras liv. Vi får veta platåskons historia liksom sandalens, på 1600-talet kunde platåskon vara upp till 50 cm hög. Eftersom man tydligen förflyttar sig tretusen kilometer till fots under en levnad så är ju skor viktiga. Jag har alltid undrat varför jag dras till skoaffärer, nu vet jag att jag inte är ensam.

2 kommentarer to “Värdelöst (men kul) vetande”

  1. Är det din kommentar eller författarens att det är bra med skor för att man kan ha alla man provar? Jag tycker tvärtom. Kläder kan man ofta ha men skor får man leta ihjäl sig efter för att hitta några som passar och som dessutom är snygga och inte svindyra…

  2. Det är jag som tycker så, men det är ju inte 100%, men jämfört med hur mycket övriga kläder man inte kan ha så känns det så

Kommentera

