Ett skratt förlänger livet

av Maria

lopez.jpg

Jag kommer ihåg när jag upptäckte de små men tjocka böckerna i förlaget Tivolis utgivning. Det var som en stor härlig lördagspåse med en lagom blandning av sött, salt och surt. Choklad och Ferraribilar. Bara omslagen gjorde mig lycklig. Lotta Kühlhorn i sitt esse. Nu verkar dock förlaget ligga i träda, sista boken kom 2003 om jag inte minns fel.

Men en författare som jag aldrig kan glömma och som översatts av Tivoli är den helgalna Erika Lopez. I hennes böcker hittar vi en slagen latinamerikansk hjältinna Tomato. I den första boken En flickbok om motorcyklar, flammande ödlor och andra viktiga saker tänker vår hjältinna ta sig över USA med hjälp av en motorcykel och en granne. Tomato vill nämligen starta ett motorcykelgäng och hon börjar sy på en tuff skinnväst, men hon orkar tyvärr bara stava till Flam (de skulle egentligen heta Flaming iguanas).
Men strunt i det!
Det stora äventyret ska börja!
Det stora äventyret förvandlas så sakteliga till det stora fiaskot i en bok som får mig att skratta hysteriskt. Även den andra och tredje boken är läsvärda! De kallar mig Mad Dog och Hochie Mama – det andra vita köttet.

Kommentera

