Höjden av lycka

av Ulla

9127025675.jpg91502161981.jpgFör mig är det att läsa högt för mitt 3-åriga barnbarn när hon säger – igen, läs den igen. Nu läste vi Så gör prinsessor av Per Gustavsson. Full koncentration och sen – igen… Jag vet inte vad som grep henne mest om det var frukosten på sängen med prinsesstårta och jordgubbar eller när hon fick den eldsprutande draken att sitta fint. Nu ska vi träffas igen och då tar jag med mig Jag vill hellre äta ett barn av Sylviane Donnio. De förskolebarn som är med i Bokjuryn, och röstar på den bästa boken 2006, har röstat fram Donnios bok som överlägsen vinnare så jag tror den blir en höjdare att läsa för henne.
Akilles heter den lille krokodilungen som matvägrar och vad föräldrarna än plockar fram så säger han ”Jag vill hellre äta ett barn.” Akilles träffar så småningom ett barn men det är en kaxig flicka som bara kittlar honom och sen slänger honom i floden. Han inser då att han måste äta sig stor så att han kan…

One Comment to “Höjden av lycka”

  1. Hej! Kul att ditt barnbarn gillade ”Så gör prinsessor”. Då kanske hon kommer tycka om ”När prinsessor fyller år” som är den andra boken om prinsessan. Jag håller nu på med den tredje boken ”När prinsessor tar semester” som kommer ut i April nästa år. Ett litet smakprov ur den hittar du på: http://www.prinsessor.nu

Kommentera

