Om livets svåra och vackra.

av Emelie

patient_stor.jpg

För de som läst Bodil Malmstens blogg de senaste månaderna kommer detta knappast som en nyhet. Även jag har nu läst Ben Watts bok Patient och blivit betagen! Ni andra, som varken känner till Ben Watts bok eller Bodil Malmstens blogg kan jag säga att båda ger en hel del. Ben Watt är den ena delen av den engelska duon Everything But The Girl vars musik har fängslat många människor världen över (den andra delen utgör hans fru Tracey). När han för drygt femton år sedan drabbades av Chrurg-Strauss syndrom visste varken han eller läkarna vad som höll på att hända med hans kropp.
”Efter narkosen hade jag sovit i fyra dygn. Professor Wastell hade öppnat mig som planerat, men mötts av en så hemsk syn att han helt enkelt hade tråcklat ihop mig igen och skickat upp mig till intensivvårdsavdelningen (ITU) eftersom han behövde fundera på vad han skulle göra.”
Boken är en resa genom en sjukhusvärld av feldiagnoser, symtom, förvirring och näradödenupplevelser men också av humor, kärlek, hopp och en vansinnig mängd tålamod. Jag får samma mod av att läsa Ben Watt som jag fick av att läsa Joan Didions Ett år av magiskt tänkande. Och jag inser mer och mer att livet (hur högtravande det än låter) är hjärtknipande vackert! I morgon kväll är Ben Watt i Stockholm och berättar om sin bok och jag ÖNSKAR jag fick vara där!

Kommentera

