Hemligheter…

av Maria

curtis.jpgcurtis2.jpg
På mitt nattduksbord ligger Sittenfields senaste roman Mannen i mina drömmar. Har kommit några kapitel in i den och försöker så förbannat förstå huvudpersonen Hannah. Det går inte så bra. Men boken är helt klart intressant och jag längtar redan till nästa gång jag får försöka lära känna Hannah lite bättre. De första kapitlen utspelar sig i ungdom-collegetid och jag tänker på Den hemliga historien av Donna Tartt.
Jag tänkte på den redan när jag läste Sittenfields första roman I en klass för sig. Måste nog läsa om Den hemliga historien i sommar, den är faktiskt en av mina största läsupplevelser. Tipsade en lärare om den, som suckade och stönade efter halva boken, som jag tvingade att fortsätta läsa (hon är så skön, så det gjorde hon) och hon kom tillbaka med ett leende på läpparna och sa att hon förstod vad jag menat. Det är bibliotekarielycka.

Sittenfield verkar sympatisk. På frågan om hon skriver något nytt (efter Mannen i mina drömmar). 

”Jag skriver på min tredje roman, men det är för tidigt att säga något om den. Det finns en uppfattning om att författare ogärna talar om sina idéer eftersom de är rädda att någon ska stjäla dem. Så är inte fallet med mig. Jag håller tankar och idéer för mig själv i början eftersom jag alltid tycker att det jag just för stunden arbetar på låter så dumt. Det får mig att förlora tron på det jag gör. Men om jag går in i det, i största hemlighet, så övertygar jag mig själv att det är värt att fortsätta skriva. ”

One Comment to “Hemligheter…”

  1. Å, vad bra med Den hemliga historien. Bibliotekarielycka, ja. Jag har upplevt en annan form av den: en låntagare som sade att hon direkt avskydde en bok jag rekommenderat, men att hon tyckte att jag var tuff och vill ha andra tips från mig i alla fall. Om jag indirekt kan framkalla så starka känslor som avsky inför böckerna är jag glad. Likgiltighet inför litteraturen är nästan det värsta jag vet.

    Ka
    PS. Boken var Under skinnet av Michel Faber. DS.

Kommentera

