Snart är den här!

av Pernilla

Har någon sett mig någon annanstans?Jag smyger förbi en yxaVad är det som finns i skogen barn?

Jag längtar efter att få Beate Grimsruds senaste roman Har någon sett mig någon annanstans? i mina händer. Den beskrivs som en drömspelshistora om alla de samtidiga världar som författaren har att tillgå i sitt skapande. Och har vi inte alla någongång känt att vi på en och samma gång lever i flera olika världar?!

Jag tyckte mycket om hennes tidigare två romaner, Jag smyger förbi en yxa och Vad är det som finns i skogen barn?. I den första står flickan Lydia och hennes drömmar om att springa snabbast i centrum. Framförallt är jag förtjust i det fragmentariska sättet som boken är uppbyggd på – det är poesi! Den andra är den fristående fortsättningen och nu är Lydia vuxen. Hon kallas tillsammans med brodern Anders upp till en liten ort i norr, då deras nittonårige bror Jon har försvunnit i fjällen. Fast de har varandra är de så ensamma att jag har ont i hjärtat länge efter det att jag har lagt ifrån mig boken.

Jag har hört att vi, eller åtminstone författaren, får återse Anders i den nya boken. Jag älskar återseenden av romankaraktärer, i synnerhet när böcker till synes inte hänger ihop. De blir vänner, vänner som man har i all hemlighet!

Kommentera

