Udda litterär läggning?

av Emelie

sekwa_web_provisio_02.jpg

Människor runt mig vill få mig att läsa Stieg Larson men det tar emot. Jag vet att jag kommer att fastna som en fluga på en flugspiral, det gör jag alltid när jag läser deckare som involverar brutala kvinnor med tvivelaktiga metoder. Som Lucy, Scarpettas systerdotter och Yvonne Ander (i Den Femte Kvinnan). Jag får dessutom alltid sympatier för kvinnliga huvudpersoner som bryter den traditionella kvinnobilden. Och när jag läser Claire Castillons novellsamling Insekt är det som att hitta hem. Den ena märkliga kvinnan efter den andra. En mamma som sparkar ut sin dotter på en motorväg, en annan som adopterar bort sin dotter och går för att fettsuga sig så att hennes man inte ska ana hennes graviditet eller en neurotisk kvinna som avslöjar sin mamma tillsammans med den blivande mannen. Är detta måhända ett tecken på övermättnad av något slag? Eller har jag bara en udda litterär läggning?

Kommentera

