Ord som bränner…

av Ulla

9100112127.jpg

Efteråt pappa / spyr jag upp din saft / för det var det skönaste skjut du haft”. ” Dibarn med blodig Pampersblöja / fast jag är vuxen nu / fem år”. Jag läser Silverfisken med stigande fasa och tänker, värjer mig, nej så här kan det inte nånsin gå till. Så minns jag nyhetsändningarna nyligen, endast tioårig flicka blev utsatt för övergrepp av sin missbrukande far och idag kan man läsa om en pappa som misshandlat sin baby, verkligheten är precis så hemsk, men vi kan inte riktigt förstå av en nyhetsartikel. Efter att ha läst Silverfisken har man kommit verkligheten mycket närmre. I en artikel i Amelia läser jag om Sofia Rapp Johansson, som är författare till den här boken, och det är verkligen sjävupplevt det hon skriver. Att hon överlevt trots allt och dessutom kunnat skriva en så bra bok är otroligt, för det är en bra bok. Som en enda lång dikt till formen, rytmiskt språk, rim, nyskapade ord, ett furiöst språk som bara väller fram, man kan inte sluta läsa. Svinalängorna var en bok som gjorde mig upprörd över att barn far illa i sin egen familj, den här boken gör en förtvivlad, att vi inte i vårt välståndsland kan ta hand om ”våra” barn.

2 kommentarer to “Ord som bränner…”

  1. Vet du i vilket nummer av Amelia artikeln var? Jag skulle så gärna vilja läsa den.

  2. Hej!
    Artikeln finns i Amelia nr 9 som kom ut i april
    Hör av dig till oss om du får svårt att få tag i artikeln

Kommentera

