Coola krogen.

av Maria

coolakrogen.jpg
Äntligen har jag tagit mig i kragen och så gott som läst ut en av alla olästa böcker i min bokhylla. Och den var riktigt bra. Coola krogen av Lena Kallenberg är en stressad restaurangroman som bygger på verkliga händelser.
Gloria (för övrigt ett väldigt vackert namn men ack så svårt att säga på småländska på ett snyggt sätt) kommer till stora staden Stockholm med en smått naiv inställning till restaurangvärlden och med en gymnasial restaurangutbildning i bagaget. Hon har fått jobb på en smått mysko italiensk restaurang som serverar den finske kockens specialiteter när inte den italienska urmodern kommer med sina parmaskinkor och lägger sig i.
Boken är direkt och ger en stressad och frustrerad bild av arbetet i en av de märkligaste arbetsmiljöerna. Bitvis är skildringen av vissa människorna stereotypa, men boken känns ändå verklig och jag funderar på om det verkligen ser ut så här i restaurangvärlden?
En annorlunda bok som ger en bild av en annorlunda arbetsmiljö, i alla fall för mig!

Kommentera

