Jag är en dålig bibliotekarie.

av Maria

tera.jpgtera2.jpg
Jag har liksom inte varit en duktig bibliotekarie. När Katherine Paterson fick litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne 2006 sprang jag inte till hyllan med Palmenfelt, Paterson och Pearce. Jag tyckte att Patersons böcker såg trista ut, hade själv inte läst någon (inte ens som barn eller ungdom) och jag hade ett sådant där inomboende motstånd som är så svårt att ta sig över.

Men. Nu har jag gjort som mina elever. Jag såg filmen innan jag läste boken. Så måste man få göra ibland! Bron till Terabitia är en knallny filmatisering av Patersons bok (som på något tvivelaktigt sätt nått mina ögon).

Berättelsen är hur som helst en stark historia med tema som vänskap och liv och död. Den ger också en fantastisk dos av vikten av fantasi. En underbar historia.

Boken är desto mer tidsbunden (den kom ut första gången på svenska 1980) och trots att jag är 70-talist känns mycket som det boken tar upp förlegat (som att det är konstigt att tjejer har byxor). Filmatiseringen känns dock modern och fräsch och tror jag fungerar bättre än boken för dagens barn och ungdomar. En fantastisk saga.

Men, bibliotekarien lovar att skärpa sig i höst och ha en läsgrupp med boken och se filmen tillsammans med elever för att stilla mitt dåliga samvete och nyfiket diskutera berättelsen med dagens barn.

6 kommentarer to “Jag är en dålig bibliotekarie.”

  1. Jag upplät genast en plats i mitt hjärta för både boken och filmen!

  2. Det låter bra. Men ska du läsa boken eller se filmen först?

  3. Hej! Nu kommenterar jag ett ganska gammalt inlägg, men det är väl ändå inte förbjudet?! I alla fall så har jag läst boken och sätt filmen. Jag började med filmen och blev besatt av den! Den hittade definitivt en plats i mitt hjärta. Sedan läste jag boken. Det var något av det värsta jag någonsin läst. Jag kände att den var otroligt dålig. Hårda ord emot en bok som blivit en sådan succé som film! Min åsikt som fjortonåring.

  4. Det är absolut inte förbjudet att kommentera gamla inlägg. Tvärtom.

    Jag började ju med boken. Den hade jag fått av en speciell vän, så kanske det också spelade roll när jag läste. Slutet överrumplade mig så, och jag kände starkt för boken.

    Du har nog rätt i att den är ganska kantigt skriven, men det var ändå inget jag tänkte på. Synd att du fick en så tråkig upplevelse av boken, men bra att du blev förtjust i filmen :-) Så är det ju, alla tycker inte likadant om både böcker och filmer…

  5. Oj, skrev jag det här 2007? :)

  6. Ja, tänk vad tiden går! Det både känns och inte känns som längesedan.

Kommentera

