Min höstlista.

av Ulla


Jag gillar också listor och måste nu lista några säkra kort att läsa i höst. Höstens böcker 2007 från Svensk bokhandel har nyss kommit 530 sidor tjock. Vilket överdåd! Gamla godingar såväl som debutanter gör mig glad och nyfiken. Först gamla godingar:
Bodil Malmsten,Det enda hem du har är du själv, även om man läser hennes härliga blogg är boken självskriven, kan aldrig bli tråkigt. Marie Hermansson, Svampkungens son. Jag gillade Musselstranden och Värddjuret jättemycket, hoppas att denna blir lika bra. Bengt Ohlsson, Hennes mjukaste röst , en älskling från krönikor i DN men också hans tidigare böcker är så bra. Helena Henschens I skuggan av ett brott var en oerhört stark berättelse och nu återkommer hon med Hon älskade som också är berättelsen om ett verkligt kvinnoöde. Böcker från Elisabeth Grate bokförlag är alltid speciella och lockar alltid mig ,nu vill jag läsa Öknens skördar av Michel Goeldlin. Den handlar om en tuaregfamilj i Saharas öken som vägrar att finna sig i de förändringar som oljeutvinning och klimatförändringar medför i deras liv. Och så slutligen några debutanter:
Marie Wetterstrand, Utanför huset. För att den handlar om landsbygd, ensamhet och familjerelationer. Mia Herngren, Allt är bara bra ,tack. En trist brud som vill bli älskad, säger hon själv att den handlar om, återigen relationer. Finns det nåt viktigare?

Kommentera

