En boksnobbs bekännelser.

av Emelie

blandband.jpgrunning-with.jpg

Det är märkligt vilka fördomar man kan ha om bokförlag. Liksom med människor delar jag in böcker i olika fack, antagligen för att organisera i mitt huvud, för att kunna ägna tankeverksamheten åt viktigare saker som exempelvis böckernas innehåll. Bokförlagen står för fackens olika titlar. Men ibland händer det att allt det där ruckas. Som när jag hade läst Augusten Burroughs Running with Scissors på engelska och verkligen haft en stor läsupplevelse och till min förvåning (och fasa!) insåg att den svenska titeln var Det är något som inte stämmer och att det svenska förlaget var Bra Böcker. Helt plötsligt föll boken från en av topplaceringarna till botten. Något liknande hände imorse när jag öppnade DN och läste Jan Gradvalls artikel om Rob Sheffields historia och hans bok Kärlek är ett blandband. Boken beskrevs som en ”popkulturell motsvarighet” till Joan Didions Ett år av magiskt tänkande. Herregud vad härligt tänkte jag! En blandning mellan Nick Hornby och Joan Didion det låter som något för mig. Men så var det ju det där med förlaget, Damm förlag. I det ögonblicket insåg jag att jag måste släppa på mina löjliga föreställningar om stereotypa förlag. För det är ju tack vare förlag som exempelvis Damm som barn-och ungdomsutgivningen fått fler titlar som barn och ungdomar själva vill att läsa. Och det likadant men vuxenutgivningen, uppenbarligen! Och en gång för alla: det håller inte att bestämma vad som är bra och dålig litteratur varken åt sig själv eller åt andra. Det är ju det som är det bästa med litteraturen. It works in mysterious ways.

One Comment to “En boksnobbs bekännelser.”

  1. Skrev i morse upp Kärlek är ett blandband på min måste-läsa-lista!

Kommentera

