Fortfarande inte övertygad.

av Pernilla

Jessika Jungs saknad

Så fort sommaren infinner sig orkar jag inte ta upp någon av alla de böcker som ligger i travar omkring sängen. Det är likadant varje år. Plötsligt är jag proppmätt på böcker. Nu när jag har all tid i världen att egoläsa?! Det enda jag gör är istället att bläddra fram och tillbaka i mer eller mindre blaffiga magasin. Deckare brukar höra till mångas sommarläsning, men som sagt är jag ingen större beundrare av denna genre. I helgen som gick gjorde jag dock ett nytt försök. Elisabeth Gileks debutroman Jessika Jungs saknad (nyss utkommen i pocket) följde med ett av ovan nämnda magasin, och när den damp ner i brevlådan gick det bara inte att låta bli. ”En deckare är ju lättsmält”, tänkte jag.

Och ja, den var helt okej. Kanske något lite mer än okej. Faktiskt. Den utspelar sig i Stockholm. Johan, en väktare, hittas mördad, Jessika, Johans flickvän sedan två månader tillbaka, engagerar sig i dådet, samtidigt som man får följa poliserna Markus och Malins arbete med fallet. Historien är spännande och slutet inte alls självklart! Jessikas sorg är central, liksom relationer av olika slag. Kanske är det just det som skiljer Jessika Jungs saknad från andra deckare jag har läst? Dessutom intresserar debutanter mig alltid. Nu återstår att se om det blir några fler deckare lästa den här sommaren…

2 kommentarer to “Fortfarande inte övertygad.”

  1. Jag har fastnat i en prinsessas dagbok. Nu andra delen, känns precis lagom skönt och lättläst för en sommar med 5 dagar kvar till semester. Kanske kan de mer kulturella böckerna göra sitt intåg då??? kram!

  2. Kanske ska jag bege mig till bibblan och låna Cabot?! Det verkar vara precis vad jag orkar med just nu :-)

Kommentera

