Jag måste bara skriva om tre böcker jag läst.

av Åsa

9113014080.jpg9113015303.jpg9113015311.jpgIgår läste jag ut Stieg Larssons tredje bok om Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander, ”Luftslottet som sprängde”. Även om det är många som läst dem känner jag att jag vill skriva om dem här. Först kände jag att jag inte ville läsa dem, för det var så många andra som läste dem så de sålde sig själv. Men på något sätt drogs jag till dem ändå. Den första boken ”Män som hatar kvinnor” är skriven i ett ganska lugnt tempo och även om det är en spännande och delvis hemsk historia som rullas upp så kändes boken som en vän och för första gången på länge kändes det tomt när boken tog slut. Jag ville gärna ”träffa” Blomkvist och Salander igen så jag läste ”Flickan som lekte med elden”. Denna bok är skriven i ett betydligt snabbare tempo och är en riktig bladvändare. Och när jag läst den delen kände jag att jag bara MÅSTE läsa den tredje delen också. Visst kan en del kännas lite overkligt ibland, men med författarens förklaringar så blir allt ändå möjligt.

Kommentera

