Det finns alltid lite tid över för läsning…

av Emelie

glomda.jpgfor-bra.jpgalaska.jpg

Det är glest mellan gångerna nu. Vi är för tillfället bara tre personer här under semestern och det blir så lite tid över att blogga. Men med det inte sagt att vi inte hinner läsa böcker när vi är hemma, på tåget eller på bussen. Själv läser jag som en galning och senast i raden har jag prickat tre angelägna böcker. Glömda av Hanna Sofia Öberg, För Bra För Att Dö av Christina Wahldén och Var är Alaska? av John Green.

Glömda är en rapport från en flyktingförläggning i södra Sverige. Hanna Sofia Öberg tog tjänstledigt från sitt jobb på Norrköpings tidningar för att skildra livet på en flyktingförläggning inifrån. Och hon gör det bra, mycket bra! Efter att ha läst boken har jag fått en hel del fördomar och föreställningar krossade och det känns nästan som om jag kände vissa av personerna som förekommer i boken. 

För bra för att dö är den senaste boken av författaren och kriminalreportern Christina Wahldén. Boken handlar om den artonåriga Stella som går sista året på gymnasiet. Stella är en söndermobbad, överviktig, självmordsbenägen tjej som drivits till gränsen av skolans drottning Alva. På ett självmordscommunity på nätet träffar hon Manson, en person som verkar må lika dåligt som hon själv.  De båda börjar via nätet planera ett gemensamt självmord när Stella blir avbruten. Strax därefter ringer det på hennes dörr och det visar sig vara Joel, en tystlåten kille på hennes skola som förklarar att han är Manson. Joel är redo att ta sitt liv redan samma kväll. 

Den tredje boken jag har läst är Var är Alaska?. Boken är skriven av en 27 åring från USA och den känns minst sagt självupplevd. Det är för mig ett väldigt bra betyg när det kommer till ungdomsböcker med svåra teman. Boken handlar om den 16 årige Miles som flyttar från sin hemstad i Florida till Alabama för att gå på Internatskola. Miles har inte direkt haft några riktiga vänner tidigare och hoppas att allt ska bli annorlunda på den nya skolan. Det blir det utan tvekan, men såklart inte på det sätt som man kan tänka sig. En vän beskrev boken som ”hemsk, vacker och bittersweet” och jag är fullt benägen om att hålla med. Boken påminner lite om I en klass för sig av Curtis Sittenfeld och även J D Salingers Räddaren i nöden. Men mest av allt är den väldigt originell och fantastiskt läsvärd. Åk till biblioteket och låna – nu på direkten!

2 kommentarer to “Det finns alltid lite tid över för läsning…”

  1. Å – jag vill också läsa För bra för att dö! Den har fått blandad kritik, som de flesta av Wahldéns böcker, och jag ser verkligen fram emot att läsa den för att bilda mig en egen uppfattning. Annars läser jag allra mest Hcf-böcker nu. Roligt.

  2. Hej jag vill bara tipsa om en spännande debutroman … nämligen ”Punkindustriell Hårdrockare med attityd” som är en hybrid mellan ungdom- och vuxenbok. Ta en titt på min hemsida. Har fått goda omdömen av bibliotekstjänst. Bra blogg ni har förresten! Hälsn. Louise
    p.s. har även en blogg. http://www.livinglollo.blogg.se

Kommentera

