Mitt hjärta svider lite grann.

av Maria

Snabba cash

Efter att ha läst oändligt många barn- och ungdomsböcker i sommar var lusten stor på något annat. Snabba cash av Jens Lapidus har legat länge i vår bokhylla, i pocketformat. Skulle jag orka? Den verkade så tjock. Skulle jag våga? Den kanske var superläskig. Men jag vågade såklart, jag är en ändå en ganska modig person.

Och jädrar i min låda vad jag blev förvånad. Det är sånt driv i språket och balansen mellan roman-deckare-thriller är perfekt. Personerna skildras med såväl respekt som med nyanserade beskrivningar. Jag har empati för det största bovarna, känner med kokainförsäljarna och blir förskräckt, naivt skakad. En bild av Stockholm växer fram som jag så här på håll tror finns. Lapidus har skrivit en underbar bok med personligheter som får mitt hjärta att svida lite grann.

Tack. Jag älskar när mina fördomar raseras.

2 kommentarer to “Mitt hjärta svider lite grann.”

  1. Jag håller med, precis så tycke jag, skämdes nästan lite att jag över huvud taget… ingen finkultur you know

  2. All kultur som lyckas med bedriften att beröra tycker jag är fin :)

Kommentera

