Läshösten har inletts!

av Emelie

vimaste.jpgsparen.jpg

Nu har hösten kommit. Skolorna har börjat och jag känner hur förkylningsbakterierna yr runt i kroppen. Det betyder att jag ger mig rätten att dra mig tillbaka med en bok eller två efter jobbet. Och så klart har jag hittat en riktig superbok att försvinna i. Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver. Jag läste de första tio raderna och så var jag helt fast.

Boken är en slags brevroman skriven av Eva till Franklin, mannen hon tidigare levt tillsammans med. Eva och Franklin har sonen Kevin tillsammans. Strax innan Kevin skulle fylla sexton sköt han ihjäl sju skolkamrater och två anställda på sin skola. Något som förändrade livet för många. Men Eva var inte förvånad. Sedan länge hade hon anat att något inte stod rätt till med Kevin. Men Franklin hade vägrat att lyssna. Nu tar hon sin chans att berätta historien så som hon upplevt den. Det blir en historia om en kvinna som egentligen aldrig velat ha barn och om en man som till varje pris trott på bilden av en lycklig familj. Läs om boken och författarinnan i Svenska Dagbladet här. ( Sen springer ni till biblioteket och lånar! )

Nästa bok på tur är Spåren på bryggan en ny svensk deckaredebut av författaren Lars Rambe. Vad jag har fått höra är detta en bok som väver samman två olika decennier 60-tal och nutid med Strängnäs som händelsernas centrum. Jag inbillar mig att det kan vara en blandning av mina deckarfavoriter Kjell Eriksson och Arnaldur Indridason. Det vore lysande. Läs om boken här.

Kommentera

