Det psykologiska spelet mellan två älskande.

av Emelie

pachesil.jpg

Jag har spenderat dagen med att läsa Ian McEwans bok På Chesil Beach. Boken är nominerad till årets Booker pris. En till synes oansenlig bok med en framsida som inte lovade mig något nämnvärt. Det handlar om paret Florence och Edward som båda två är barn av sin tid (födda på fyrtiotalet) i två olika samhällsklasser. De har gift sig på förmiddagen och nu befinner de sig på ett hotell i Dorset på middag och bröllopsnatten stundar. Året är 1962, det vill säga sex år innan studenter över hela världen gör uppror mot modernitetens förlegade samhällsformer. Både Edward och Florence har ett minst sagt komplicerat förhållande till sin sexualitet. Ju närmare bröllopsnatten kommer desto svårare blir det för dem att hålla tillbaka sin nervositet och för Florence del, stigande panik.

Ian McEwan har verkligen visat mig att han är en mästare på små detaljer. Som när Edward inte kan dölja sin upphetsning utan kysser Florence under middagen:

”När de kysstes kände hon omedelbart hur hans tunga, spänd och stark, trängde sig förbi hennes tänder, som när en översittare knuffade sig in i ett rum. Trängde in i henne. Hennes egen tunga veks ihop och for undan i automatisk avsmak, vilket gav Edward ännu mer utrymme.”

Formuleringar som denna bidrar till att man får skarp bild av hur olika de båda upplever samma sak utan att för den delen göra det till något ”manligt” respektive ”kvinnligt”. Detta gör att jag helt klart vill läsa fler böcker av Ian McEwan, dessutom kan jag tillägga att översättningen är lysande.

2 kommentarer to “Det psykologiska spelet mellan två älskande.”

  1. Tack för tipset, Emelie! En författare jag varit nyfiken på ett tag, men ännu inte läst. Den här ska jag läsa!

  2. Ja, jävlar vilken bra roman! Allt stämmer, tonfallet, de psykologiska insikterna, tragiken, den torra humorn, stämningen. En av de bästa böcker jag har läst i år, utan tvekan. Har McEwan skrivit fler böcker av samma klass?

Kommentera

