Fantastisk författarinna med nattsvart humor.

av Emelie

har.jpggudhjalpemig.gifalsklingjagdor.gif

Det finns ett fåtal böcker som gör mig fnissig vid blotta tanken. Gud hjälpe mig I och II av Kristin Ómarsdóttir är en sådan. Jag kan tänka mig att de minst sagt bisarra personerna i boken har upprört en och en annan, men mest av allt tror jag att deras väsen ofrivilligt etsat sig fast i minnet som något man helst hade velat förtränga. Det är en sjuk bok, något annat kan jag inte påstå och för oss som gillar sjuk i bemärkelsen bisarr och mörk är det bara att ta för sig. Nu har Ómarsdóttir kommit med en ny bok, Här som visserligen ska vara absurd men med ett stråk av allvar i. Händelserna utspelar sig i ett land i krig. Ett sommarläger för barn blir angripet av tre soldater. Soldaterna dödar alla utom en liten flicka vid namn Billie. Billie och en av soldaterna blir snart ensamma efter det att soldaten har skjutit de två andra. Istället för att fly stannar Billie kvar och börjar bygga sig en familjelik tillvaro tillsammans med soldaten. Ja, ni hör ju själva. Men om ni inte gillar alltför bisarra saker skulle jag istället rekommendera Ómarsdóttirs första bok på svenska Älskling jag dör. Det är både en varm och rolig historia om en änkling till far och hans fyra söner. Som läsare får man följa den lilla familjen med livets alla nöjen och vedermödor och så ibland kommer döden på besök.

Slutligen vill jag bara säga att den största anledningen till varför man bör läsa Kristin Ómarsdóttir är för att hon skriver så förbaskat bra. Hennes språk är så exakt att man kan ana att hon arbetar med sina meningar på samma sätt som en skicklig hjärtkirurg opererar. Ord för ord. Hjärta för hjärta.

Kommentera

