Chicklit gånger två

av Maria

Jag har haft en inneboende bacill i mig som tveklöst blommade ut i söndags kväll. Har i och med detta legat däckad i dagarna två, som en knockad lättviktsboxare. I måndags natt orkade jag inte längre det där ”att göra ingenting”. Gick till bokhyllan. Drog med fingret över glansiga nya böcker, ungdomsböcker framförallt, men fastnade till slut framför ”Nästa sak på min lista”. Med min snorfyllda hjärna föll texten på plats på ett underbart sätt och jag läste, och läste och läste. Bokens hjältinna ska vara snäll och låter en Viktväktarbekant åka med i bilen hem. Precis när bekanten (en ytlig sådan) knäpper upp bilbältet för att böja sig bak och ta fram ett recept på en oslagbar tacosoppa smäller det till. En bilolycka. Hjältinnan överlever, den nya bekantskapen dör omedelbart. Det hela låter ju inte så otroligt roligt, men grejen är att boken verkligen är det. Hjältinnan hittar nämligen en lista. En lista med saker att göra innan man fyller 25, och det var bland annat det bekantskapen höll på med. Nu ser hjältinnan ingen annan råd och stolthet än att hon själv ska klura ut listans uppräkningar istället (som till exempel att kyssa en främling, vindsurfa och en massa annat knasigt.) Boken är underhållande, rolig och drivs framåt med en smidigt lätthet och dykningar ner i listans innersta väsen. Glömde nästan min snorhjärna för ett tag!

Den andra boken klämde jag i bara farten. Hade läst Belinda Olssons första bok ”Gravidchock! rapporter erkänner” och tyckte ganska bra om den vad jag minns. Därför bläddrade jag snabbt igenom andra boken om Agata ”Otrogen på öppen gata”. I den här boken får vi följa Agatas liv som nybliven mamma, sambo och rastlöshetskvinna. Den är väl i stort sett som den första, full med fart och fläkt och ett roligt språk. Jag tror att jag tyckte bättre om den första, men båda böckerna är ett snabbt och enkelt sätt att fly verkligheten för en liten stund. Och så får man lite schysst smärtefeeling i hur det kan kännas när man precis klämt ur sig en unge.

Det är allt lite skönt med chiclit ibland. Nu måste jag väga upp det med lite Strindberg, eller nåt.

Kommentera

