Relationer, relationer.

av Emelie

kicki.jpgmaken.jpg

Nu slår jag till och tipsar om två böcker som handlar om kärleksrelationer. Först ut är Peter Kihlgårds ny bok Kicki & Lasse som har varit flitigt omskriven i tidningarna den senaste veckan. Jag har inte hunnit läsa boken men lockas av en ”berättelse om två moderna människor som älskar varandra. Trots allt och livet ut.” Boken ska skildra olika nedslag i detta pars gemensamma liv under drygt trettio år. Mats Gellerfeldt skriver om den i Svenska Dagbladet här. Även DN:s Stefan Jonsson är förtjust. Kanske kan detta bli Peter Kihlgårds verkliga genomslag? Själv blev jag oerhört förtjust i hans tidigare bok Anvisningar till en far.

Maken av Gun Britt Sundström är en annan favorit. För några år sedan läste jag i BANG om hur Sara Stridsberg hade kladdat ner sitt exemplar av Maken med små kommentarer på var och varannan sida. Först då tog jag åter upp denna lilla pärla till bok och läste om den. Till min förtjusning insåg jag att denna bok hade påverkat mig mer än vad jag var medveten om. Maken handlar om två unga människor, Martina och Gustav i 60-talets Stockholm som försöker hitta det bästa sättet att att leva tillsammans på. Men låt det inte hindra er att berättelsen utspelar sig på 60-talet – nästan inget har förändrats rent tankemässigt! Mer vill jag knappt säga för ni måste läsa boken om ni inte redan gjort det. Som tur är kommer den som ny pocket i januari! Skaffa den och ge till era döttrar och söner och väninnor och vänner. Jag kan slutligen avslöja att jag nyligen fick höra av en vän att ”Maken” (bokens Gustav) lever och finns i verkligheten. Något äldre bara.

One Comment to “Relationer, relationer.”

  1. Jag fick tipset om Maken på precis samma sätt som du och läste den då. Gillade den mycket, men den störde mig rätt mycket också. Det var nästan plågsamt att läsa om detta jobbiga förhållande mellan huvudkaraktärerna.

    Är också väldigt sugen på att läsa Kicki & Lasse, fin recension i Svd idag!

Kommentera

