Murakamis magiska värld.

av Emelie

murukami1.jpg

Förra året i november strollade jag runt i New York på jakt efter böcker. Jag betade av de gigantiska Strand och Barns & Noble för att slutligen hamna i en lite mindre boklåda som hette Shakespeare and Co. (har dock inget att göra med sin namne i Paris). Där jobbade en mycket trevlig ung man. Jag bad honom om tips på en, i New Yorks litterära värld hösten 2006, riktigt omtalad bok. I min hand fick jag då Haruki Murakamis The Wind-up Bird Chronicle på svenska nu utgiven som Fågeln som vrider upp världen. Efter några minuter står ännu en man vid min sida pekar på Murakamiboken och säger: ”If you only should read one book this year it’s got to be that one.”. Så jag köpte klart boken. Kom hem. Bläddrade i den men drog mig lite för att läsa något som lovordats så. Men så till slut tog jag mig samman och började. Och faktiskt var det lite magiskt. Murakami målar upp en drömsk värld som blandar sig med verkligheten och däremellan rör sig huvudpersonen Toru Okada. Handlingen är förlagd till Tokyo 1983-84. Till en början letar Toru efter sin försvunna katt men snart är det hans fru Kumiko som är försvunnen. Toru arbetar som assistent på en advokatbyrå men senare övergår han till att bli healer. Bara det säger lite om hur oförklarlig boken är. Allting är mystiskt och suggestivt men ändå finns finns det drag av deckarlogik i boken. Jag tror att många människor skulle kunna tycka om det mystiska och oväntade i Murakamis böcker. Plus att hans språk är i det närmaste magiskt. Boken har för inte så länge sedan kommit ut på svenska så jag tror att den går att hitta på de flesta bibliotek. Annars önska in den!

Kommentera

