Höstens vackraste titel?

av Pernilla

Får i mig mer liv än jag är van vid

Jag vill läsa Får i mig mer liv än jag är van vid av Johanna Mo, en av Modernistas två debutanter i höst. Framförallt för den vackra titelns skull, men också för att det är en debut. Det något särskilt med att läsa nya författare ändå! Johanna Mo är född i Kalmar 1976, men bor numera i Stockholm.

Boken handlar om Anna, en 36-årig ensamstående lågstadielärarinna, med social fobi och alltid osynlig i fikarummet. Men när instängdheten blir henne övermäktig bryter sig hennes jag ut och försöker skaka av sig det som är ”Anna”. Hon blir Vilja. När hon inte längre är beroende av sin kropp kan hon inkräkta på sina grannar i hyreshuset där hon bor. Där finns en excentrisk Sonja, ett älskande och grälande omsider separerat par, en kärnfamilj som väntar tillökning, han den tyste mittemot som äter makaroner och pizza och spelar dataspel. Men jag vet inte hur hjälper Anna, om det alls gör det?! Jag frossar i dysterhet just nu, inte minst med tanke på det aptråkiga vädret utanför mitt fönster.

Får i mig mer liv än jag är van vid är en kort roman, bara 96 sidor. Den har fått kritik för att som roman vara alltför kort och som kortprosa att vara alltför utsvävande. På dn.se läser jag att ”man får en stöddig roman som bråkar”. Give it to me! Kanske den ändå kan göra mig lite arg?!

One Comment to “Höstens vackraste titel?”

  1. Oja den vackraste titeln. Lägger den i min ”vill läsa” lista

Kommentera

