Världen är så stor, så stor!

av Ulla

1114.jpg91001067201.jpg
Äntligen har världen blivit mindre, jag menar lite mindre okänd. Romaner börjar översättas från alltfler länder och det är härligt att kunna lämna västvärlden ibland. Nu gör jag det i sällskap med två enastående kvinnor, Maryse Condé från Guadeloupe som har skrivit Färden genom mangroven och Chimamanda Ngozi Adichie från Nigeria vars bok heter En halv gul sol.
Det är starka berättelser om krig, kärlek och död men för övrigt mycket olika. Men som alltid, både i romaner och i verkligheten, när livet är besvärligt tar männen till flaskan och kvinnorna får ta hand om allt.En halv gul sol är rolig trots att den utspelar sig under Biafratiden med svält och krig. Tvillingsystrarna Olanna och Kainene är två kvinnor som får uthärda mycket elände,men fastän deras vardag är väsensskild från vår finns många beröringspunkter. En bok att älska.
Färden genom mangroven är hemlighetsfull, spännande, exotisk och en bladvändare som inte går släppa. Maryse Condé har skrivit ett tjugotal romaner men först nu kan vi läsa henne på svenska och jag hoppas att hennes andra böcker också blir översatta.
När ni läst boken, för det måste ni, tala om för mig vem det var som mördade Francis Sancher!

One Comment to “Världen är så stor, så stor!”

  1. Håller absolut med om att ”En halv gul sol” är en bok att älska. Den berörde mig djupt och är en av de böcker som jag kommer att minnas. Den andra boken har jag inte hunnit att läsa än, men jag ska…

Kommentera

