Våga stå ut med det obegripliga.

av Pernilla

Forsla fettUpplandLoss

Många i min bekantskapskrets säger att de inte läser poesi därför att de aldrig förstår vad det är författaren vill ha sagt. Men de försöker ju inte ens! Handlar det om en osäkerhet inför att läsa poesi? Eller handlar det om att de vill ha allting serverat på silverfat? I allra högsta grad uttalat och klargjort?

I en aktuell intervju sa Aase Berg apropå att skriva poesi att hon inte är ”ute efter begriplighet, egentligen tycker jag inte att poesi ligger så nära det litterära, utan närmare musik och bild”. Ja, men precis så är det! Det kanske inte är meningen att man ska följa med i alla betydelser som författaren laddar ett ord med? Det kanske är meningen att vi ska ladda orden med betydelser som ligger nära oss, som säger oss själva något?

En av mina största poesiupplevelser fick jag när jag läste Hos Rådjur (1999) av just Aase Berg. Om ni skulle fråga vad den handlar om skulle jag antagligen inte kunna ge er ett särskilt klart svar, men om ni istället skulle fråga hur det känns att läsa den kan jag lova er ett längre och mycket kärleksfullt svar… ”Ta det lugnt, och kräv inte omedelbar förståelse. Våga stå ut med det obegripliga, kanske klarnar ett mönster på sikt” uppmanar Aase Berg. Ja, och lita på din egen känsla! Det viktiga är vad dikten säger till just dig.

Aase Berg senaste bok är Loss, den tredje i hennes s.k. ”mammatrilogi” där Forsla Fett (2002) och Uppland (2005) utgör de båda första. Kort sagt kan man säga att Forsla Fett handlar om graviditeten, Uppland om ”glädjen i att leva med små spejsade muppar” och Loss om rädslan man ibland (ofta?) känner som mamma.

Aase Berg är för övrigt superaktuell, hon är en av de nominerade till Dagens Nyheters Kulturpris. Den 6 februari tillkännages pristagaren. Heja Aase!

5 Responses to “Våga stå ut med det obegripliga.”

  1. Jag håller med. Poesin tycker jag också talar direkt till det omedvetna hos oss precis som konsten också gör. Vill man förklara allting med förnuft blir det svårt. Visst, kan man analysera dikter, men man kan också analysera sönder dem. Antingen berör dikten oss eller sen inte. Man skall låta sig uppleva istället för att förstå.

  2. Ibland när det gäller poesi, tycker jag att upplevelserna inte kan delas, på samma vis som när det gäller skönlitteratur. Jag tror också att poesin skapar något enskilt hos var och en.

  3. Det blev inget pris till Aase… Istället gick priset till Mikael Marcimain, som har gjort tv-serierna ”Lasermannen”, ”Graven” och ”Upp till kamp”. Ni kan läsa mer om Mikael här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=740230

  4. Jag skriver själv poesi och kan bara säga, det är inte för mig att tydligöra mitt buskap till läsaren utan läsaren ska tolka den för sig själv. Bara för att jag har tänkt ut vad dikten betyder för mig betyder det inte att den inte kan tolkas på ett annat sätt.

    Jag tycker om den här bloggen med boktips, nu hoppas på att jag tycker likadant om böckerna bara. :)

Trackbacks

Kommentera

