Sol och kärlek.

av Pernilla

För inte så länge sedan skrev jag att för mig handlar inte poesi så mycket om att förstå som att känna. Nu har jag läst en ny diktsamling. Författaren heter Helena Olsson och bor här i Älmhult!

Helena Olsson medverkade i Debut 2006 och för bara ett par veckor sedan kom hennes första egna diktsamling ut. Ekorrar Monolit You! heter den. En härlig titel, eller hur? Till skillnad från Aase Bergs dikter förmedlar dessa en ljusare och mer ombonad känsla. Dikterna är fulla av sol och kärlek. De är roliga och lekfulla och flera gånger letar ett leende sig fram till mina mungipor medan jag läser…

Men jag vet att jag är motsägelsefull när jag nu funderar på om jag förstår vad dikterna vill säga?! Det känns som om de vill säga något, berätta en historia, ja, någonting mer än att leka med orden… Det är aldrig många ord i en dikt, däremot många mellanrum att fylla med betydelser. Är det bara de som har levt dikterna som förstår eller gör vem som helst som har upplevt något i närheten av dikterna det? I så fall längtar jag dit…

Vill du höra Helena Olsson läsa ur boken? Kom då till Älmhults bibliotek imorgon, onsdag, klockan 18.30. Då startar en ny omgång av ”Bokstunden”. Självklart tänker vi hinna med några boktips också. Ta med om du har några!

Läs mer om Helena Olsson och Ekorreboken på www.helenaolsson.com

Kommentera

