Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor?

av Pernilla

Och helst ska de vara röda… Ja, för egen del tycker jag att det verkar vara sjukt obekvämt?! Eller kan någon vara så snäll att berätta om varför man borde ha läderbyxor?

Risken finns att detta blogginlägg kan bli något introvert, men det känns ändå fint att kunna dela med sig av de tankar och funderingar som rör sig inom bibliotekariekåren till den oupplysta allmänheten. Christer Hermansson är författare, bibliotekarie och kulturchef i Strängnäs och aktuell med boken Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor?, en samling debattinlägg, krönikor och andra anekdoter som tidigare publicerats i olika tidningar och tidskrifter. Så idag upptäckte jag att han skrivit en låt med samma titel! Väldigt roligt faktiskt! Och jag inbillar mig att även de som inte är bibliotekarier kan roas av Hermanssons texter.

Här kan du se Christer framföra låten live. 

2 kommentarer to “Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor?”

  1. Detta är en av de roligaste böcker jag läst! Den innehåller Hermanssons samlade ironiska artiklar. Temat är ofta bibliotek och kultur, men kan också läsas av alla som någonsin ställt sig frågan: Vad gör dom på biblioteket efter stängning?

    PS. Christer svarade själv på frågan ”varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor?” att det beror på att vi (mig själv inkluderad) tjänar för dåligt…

  2. Christer överraskar. Han tänker annorlunda – modigt. Mod är någonting som smittar av sig – även genom en bok. Antingen gillar man hans tankar eller sen gör man det inte, känns det vid första ögonblicket. Vissa kan reta upp sig och andra tycka att han är rolig med sin ironiska stil. Menar han allvar, kan några undra över. I vilket fall som helst, har han starka uppfattningar, nästan orubliga och han skäms inte att stå för dem. Själv tycker jag både och om hans bok och om hans åsikter, men jag ser gärna att det kommer ut böcker som hans.

Kommentera

