Karin och Dolly – två generationers kvinnor.

av Pernilla

Så var det fredag igen… I onsdags firade vi Världsbokdagen så det stod härliga till. Karin Brunk Holmqvist kom och hälsade på och det var roligt att se så många av våra låntagare på en och samma gång! Karin berättade om sina böcker och karaktärerna i dem och delade med sig av små fadäser ur sitt eget liv. Ja, skratten bubblade lite varstans! Karin tycker att vi ska försöka skratta lite mer åt det som är jobbigt och svårt, då blir allt mycket lättare! Jag som ändå tillhörde den yngre skaran av publiken kunde kanske inte skratta igenkännande åt allt (mouche, stärka kjolen i sockerlag, varma vågor genom kroppen??) men den varma atmosfär som sänkte sig ner över samlingen gosade jag gärna in mig i.

Dolly i Hey Dolly av Amanda Svensson är nog mer min generations kvinna! Häromdagen slukade jag denna bok. Men jag måste nog ta och läsa den en gång till. Lite långsammare. Den är kort – bara 150 sidor – men poetisk så det förslår (på ett vardagligt sätt!). Jag gillade den starkt!

Den handlar om Dolly, en artonårig medelklasstjej, som bor med sin familj i Malmö. Hon är uttråkad både i sitt förhållande med pojkvännen och med sitt liv i stort. Hennes dagar går mest åt till att experimentera med cigaretter, alkohol och droger och så att fika med sina vänner. I brist på annat gör man saker som att röka tills man spyr…

Men jag gillar inte Dolly, jag hatar nog henne till och med… Hon är skitjobbig! Vulgär, elak och alldeles för mycket uppe i sig själv. Fast i mig gnager en tanke om att jag kanske är avundsjuk?! Jag önskar kanske egentligen att det fanns lite mer Dolly i mig? En Dolly som inte bara säger ja, utan NEJ! Och kärleksfull är hon ju på sitt sätt. Till exempel när hon lägger ut en annons på ebay där hon försöker sälja en av sina bästa vänners (en tjej som precis har försökt begå självmord) oskuld för att visa hur många miljoner snubbar det är som faktiskt tycker hon är snygg. Dolly raderar såklart annonsen när priset är tillräckligt högt – så får alla fula gubbar en känga också! Det gillar jag!

Läs också Aftonbladets intervju med Amanda Svensson.

Kommentera

