Är det kärlek säg?

av Pernilla

Jag ska säga er att när jag såg den här boken avfärdade jag den först. Helena von Zweigbergk, tänkte jag, hon skriver ju deckare och det gillar jag inte. Men så var det någon som sa ”Ur vulkanens mun är minsann ingen deckare” och det rosa och lite turkosa omslaget lockade mig så i fredags bar det ändå av…

Helt tagen blev jag! Under lördagen var jag i princip okontaktbar för jag ville bara läsa färdigt. Språket är ganska enkelt men själva historien fullkomligt suger tag i en. Det är så här det är, tänker jag! Kort kan man säga att boken handlar om Mats och Anna som åker på en veckas semester till Sicilien för att försöka laga sin familj. I familjen ingår också Molly, 7 år, och Sebbe, 11 år. En gång var de lyckliga, men kärleken har sakta sipprat bort. Kvar finns bara ilska, frustration och skuld, denna enorma skuld! Egentligen blir jag ganska ledsen när jag läser den här boken, allt känns ganska hopplöst. Någon gång måste man ju komma till en punkt när det är försent att förlåta och fortsätta, eller…?

Samma fråga ställer jag mig när jag sett filmen Den man älskar . Lena (Sofia Ledarp) har undkommit sitt våldsamma äktenskap med Hannes (Jonas Karlsson). Hon har börjat om på nytt med ett nytt jobb och en annan man, Alf (Rolf Lassgård). När Hannes blir villkorligt frigiven möts han och Lena av en slump och Lena hamnar i ett känslomässigt kaos. Kan man verkligen älska någon som har gjort en så illa gång på gång? Är det kärlek eller är det någonting annat?

P.s. På förlagets webbsida kan du läsa ett utdrag ur boken, läsa en intervju med Helena m.m. och filmen kan du förstås låna på Älmhults bibliotek.

2 kommentarer to “Är det kärlek säg?”

  1. Boken verkar spännande

  2. Stämningen är återhållsam, man väntar på att den ska brisera… Mycket spännande!

Kommentera

