Trilogideckartrend bland svenska deckardebutanter?

av Åsa

ISBN 9789170373459, PepparkakshusetISBN 9789127025950, MidvinterblodISBN 9789137131900, I de lugnaste vatten

Just nu verkar det vara en trend bland svenska deckardebutanter att skriva trilogier. Det är alltid kul att läsa debutanter och för mig som gillar deckare är det spännande när det kommer nya deckarförfattare och lite extra kul är det med svenska deckare. För tillfället läser jag Carin Gerhardsens deckare Pepparkakshuset i Hammarbyserien, som ska bli en trilogi om jag förstått det rätt. Likaså ska Mons Kallentofts serie om Malin Fors bli en trilogi och Sandhamnsdeckarna av Viveca Sten likaså. Jag tycker det skulle vara svårt att bestämma att det just ska bli tre böcker i en serie när man börjar skriva. Har författarna valt detta själva eller är det just en trend/en önskan från förlagets sida?

Pepparkakshuset är en deckare som handlar om en man vars barndom präglats av utanförskap och mobbning av jämnåriga. Detta gör att han fortfarande är en enstöring som ingen lägger märke till. Inte ens när han av en slump stöter på en av dessa barndomskamrater och bestämmer sig för att följa efter och sedan mörda denne är det någon som lägger märke till honom. Det ska bli spännande att läsa fördigt och se hur det ska sluta.

Sedan tänkte jag läsa Kallentofts Midvinterblod och Stens I de lugnaste vatten och så får jag se om det är någon av dem som jag vill fortsätta att följa…

7 kommentarer to “Trilogideckartrend bland svenska deckardebutanter?”

  1. Fördomsfullt tänker jag att förlagen bara vill sälja böcker. Därför ratar jag deckare för det mesta (för det är ofta så med deckare). Vad tycker ni? Gör jag rätt eller fel?

  2. Inte fel att läsa en deckare då och då, finns många bra,
    Jag har läst alla av Nesser,mycket bra . Han är en bra författare i övrigt också

  3. Jag läser gärna deckare. Jag tycker det finns så mycket mer än mord i dem. Men när det står redan på första boken att det ska bli tex en trilogi – känns det som en styrning från förlagen när det gäller deckare. Annars är det väl inget fel på serier eller att man kan läsa om samma poliser i flera böcker. Det är oftast trevligt att även få följa polisernas privatliv i flera böcker.

  4. Just sådana här deckare är så skönt att läsa under sommarhalvåret, så lättillgängliga på något sätt. Iaf Viveca Stens, jag gillade den, och nu har jag precis börjat på Mons Kallentofts. Gerhardsen hamnar på min att-läsa-lista…

  5. Nu när jag läst ut Pepparkakshuset märker jag att det lämnas lösa trådar kvar som säkerligen kommer att ligga som grund för nästa bok. En riktig cliffhanger (till nästa bok)……

  6. De allra flesta vill ju sälja sina böcker oberoende av om det gäller skönlitteratur eller deckare. Sen att alla inte lyckas… behöver inte nödvändigtvis betyda att boken är dålig, men den kanske inte faller för den ”gemensamma” smaken. Motsatsen behöver inte heller gälla, att alla böcker som säljer är dåliga. Men det verkar som den ”gemensamma” smaken idag representeras av deckare. Deckare är dock inte bara en slags böcker utan många slags. Det finns de som skildrar verkligheten på ett nyanserat sätt så att det som skildras känns trovärdigt. Sen finns det givetvis deckare som är högst otroliga och svartvita med sitt synsätt, vilket genomsyrar hela boken och får en att undra om inte författaren har läst för många sagor. I sagorna finns ju alltid de goda och de onda, men ingenting däremellan, precis som i de sämsta deckare. JMen sagorna skall vara just såna som de är: svartvita medan deckare vilil jag läsa bara om de är nyanserade.

  7. I’m truly enjoying the design and layout of your blog. It’s a very easy on the eyes which
    makes it much more pleasant for me to come here and visit more often.
    Did you hire out a designer to create your theme? Outstanding work!

Kommentera

