Ny favorit?

av Åsa

ISBN 9789170371257, Låt den rätte komma inISBN 9789170373732, Människohamn

I den bokcirkel som jag är med ”tvingades” jag att läsa Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Vampyrböcker har inte kännts som något för mig, men den här var riktigt bra. Det kändes som om det faktiskt skulle kunna finnas vampyrer. Den kändes så verklighetsnära i många avsnitt. Sedan fanns det även avsnitt som kändes lite för overkliga och överdrivet blodiga, som jag tyckte blev lite ”för bra”. Men på det stora hela gillade jag boken som är mycket välskriven.

Så jag kom på mig själv att faktiskt bli nyfiken på författarens nya bok Människohamn som kommer nu i maj. Det verkar vara en spännande och kuslig bok med mystiska inslag utan vampyrer. Så ibland är det nog nyttigt att läsa något som man inte brukar läsa i vanliga fall…

4 kommentarer to “Ny favorit?”

  1. Här kan man läsa ett provkapitel:
    http://www.bokus.com/newsletters/Pdf/9789170373732.pdf

    Oh my, vad jag längtar till nästa vecka! På tisdag släpps den!

  2. Jag har läst provkapitlet och det var en riktigt bra början av boken! Jag blev riktigt sugen att läsa den.

  3. Idag läste jag en recension på boken där recensenten inte var så förtjust i ”skräckmomentet” i Människohamn, dock i allt annat. Men just det är väl något av Ajvides signum?

  4. Ja, skräckmomentet verkar vara lite av Ajvides signum. Men när jag läste om boken kändes det som om bokens innehåll mycket väl skulle räcka utan skräckinslag. Och ibland kan det ju vara spännande om författarna vågar skriva inom någon ny genre även om det kan kännas som ett ”svek” för trogna läsare. Ska bli kul att se om jag tycker att skräckmomenten känns överflödiga här……

Kommentera

