Alla leder de fram till detta enda.

av Pernilla

ISBN 9789173370448, Innan jag dör

Ögonblicken, ja.

Jag tror att jag har haft en av mina största läsupplevelser någonsin. Tack vare Jenny Downhams debutroman Innan jag dör.  Jag vågar nog till och med säga att ska du läsa en enda bok i år så läs den här. På bussen hem igår åkte solglasögonen på eftersom ögonen ideligen svämmades över av tårar. Då och då fick jag ta ett djupt andetag för att inte snyfta alltför högt.

Det var ett par månader sedan boken kom ut (februari), men jag har liksom inte känt mig manad att läsa den förrän nu. Kanske var det Riittas inlägg om Wijkmarks bok som ändå fick mig att sätta igång? Innan jag dör är också en ”vänta på döden”-bok, den handlar om sextonåriga Tessa som har leukemi och bara några månader kvar att leva. Så hon gör en lista över saker hon vill uppleva innan hon dör.

”Jag sätter mig upp och tänder sänglampan. Jag har en penna, men inget papper, så på väggen bakom mig skriver jag: Jag vill känna en killes tyngd ovanpå min kropp. Sedan lägger jag mig ner igen och ser ut på himlen. Den har fått en konstig färg – röd och gråsvart på samma gång, som om dagen håller på att förblöda.”

Det som berörde mig starkast var nog Tessas osvikliga tro på att så länge som hon bryr sig om saker kan hon inte dö. Det är först när man inte bryr sig om något längre som döden kan träda in. Hon tar inte farväl av livet, utan lever det fullt ut. Men döden kommer, det gör den…

P.s. Boken står bland vuxenböckerna, men den passar ung som gammal.

4 kommentarer to “Alla leder de fram till detta enda.”

  1. Åh ja, jag tyckte så mycket om den boken!

  2. Låter intressant! En annan tårdrypare på lite samma tema är A Walk to Remember. Såg att den kommer ut på svenska här: http://www.exlibris.nu
    Den handlar om en tjej som är skolans nörd (fast egentligen är hon bara snäll och pastorsdotter – en farlig kombination) som får leukemi. Rysligt bra!

  3. Åh, måste kolla in genast! Jag vill bara läsa sorgliga böcker just nu.

  4. den påminer om filmen a walk to remember som är väldigt bra så jag blir ju sugen på att läsa den, hoppas den inte inte är allt för lik.

Kommentera

