Mysterier!

av Riitta

 

 

Som barn var jag fascinerad av böcker som hade luckor. Vid den tiden fanns det inte så många sådana., men en fick jag ta på,  Snövit och de sju dvärgarna. Det var en stor upplevelse.  Just nu håller jag på att läsa en bok som heter Mumiemysterier. Den är skriven av Joyce Tyldesley och är en underbar bok. Det finns gömda kunskaper i den. Det märker man efter ett tag. Spänningen ligger i att man inte ser allting på en gång och att man får öppna luckor. Man kan läsa boken om och om igen och hitta något nytt varje gång. Det är Tutankhamuns och de övriga faraonernas hemliga värld som öppnar sig. Det är en bok för barn och ungdomar – med rikliga bilder och luckor, men så inspirerande även för vuxna med barnasinne. När jag läser boken väcks det hos mig ett minne från en utställning på Heureka (ett experimentarium utanför Helsingfors), där man kunde se riktiga mumier från det forna Egypten samt deras dåvarande hus och heminredning. Detta, för några år sedan. Spännande! Vet du, varifrån ordet ”mumie” kommer och vad resan till livet efter döden var? Det får du veta om du läser boken.

Kommentera

