Vem är du?

av Riitta

 

Hvem er du – og hvorfor sniger du dig rundt efter mig? spurgte hun. Godt, så har du altså lagt maerkte til mig, sagde Doeden… Jeg holder mig bare i naerheden af dig, så laenge du lever – bare for en sikkerheds skyld.   – Vilken underbar bilderbok, så vacker och genomtänkt. Jag kan helt enkelt inte låta bli att rekommendera den.  Författaren till boken heter  Wolf Erlbruch och själva boken heter And, Doeden og tulipanen och är översatt till danska från tyska (Ente, Tod und Tulpe). Teckningarna är enkla såsom texten – men så effektiva. Även om boken i första hand är menad för barn, läser man den så gärna också som vuxen, givetvis även tillsammans med barn eller kanske framförallt tillsammans med barn. Den här boken mår man bra av. Pludselig ruskede en koelig vind i Ands fjer, og hun skaelvede. Jeg fryser sådan, sagde hun en aften. Vil du ikke nok varme mig?

One Comment to “Vem är du?”

  1. Denna måste jag genast kolla in! Det är roligt att läsa bilderböcker! Samspelet text/bild är så häftigt. Läsa på danska är heller inget svårt – pröva, vet jag!

Kommentera

