Härliga dagar!

av Pernilla

ISBN 9789127025790, Vill inte minnas kan inte glömmaISBN 9789100110772, Kicki & LasseISBN 9789172639317, BabbeldrottningenISBN 9789170016400, Snabba cashISBN 9789100118693, Hennes mjukaste röstISBN 9789163856570, Hans majestäts drake

Semestertider… Visst är det härligt?! Tänk ALLA böcker som kommer att bli lästa. Och vädret kan vi strunta i. Regnar det kryper jag upp i favoritfåtöljen med en filt över benen och skiner solen får böckerna följa med till stranden. Jag har samlat två rejäla högar (till slut fick jag lägga ner dem på golvet, eftersom tornet som bildats på bordet bredvid sängen började luta på ett oroväckande sätt). Dessutom har jag massor av böcker på min sommarönskelista…

Imorse började jag på Vill inte minnas, kan inte glömma av Elina Hirvonen, en bok jag länge tänkt läsa (som så många andra). Därefter tänker jag ta itu med Kicki & Lasse av Peter Kihlgård. Johanna Nilssons senaste bok SOS från mänskligheten kommer sedan. Liksom Livets uppkomst av Joyce Carol Oates.

Böcker som elever och andra låntagare rekommenderat är Babbeldrottningen av Meg Cabot och P.S. Jag älskar dig! av Cecilia Ahern (kanske har ni sett filmen). Kan tänka mig att båda är ganska söta och lättsmälta… Precis lagom sommarläsning alltså.

Jens Lapidus är aktuell med Aldrig fucka upp, men jag har fortfarande inte hunnit med Snabba cash. Det är inte ofta jag känner för att läsa deckare, men på sommaren kan jag allt bli lite sugen.

Bengt Ohlssons Hennes mjukaste röst hade jag nästan glömt bort, nu går den att köpa som pocket. Jag gillade verkligen stämningen i Gregorius.

+ en massa nya barn- och ungdomsböcker… Hans majestäts drake och Jadetronen av Naomi Novik är de två första delarna i en ny fantasyserie. ”Mästerlig” har jag hört och passar helt säkert ung som gammal.

Några nya, några gamla, en salig blandning – det brukar bli en bra… Jag är lite nyfiken på hur alla andras boklistor för sommaren ser ut? Dela med dig genom att skriva en kommentar. En härlig BOKVINST står på spel!

5 kommentarer to “Härliga dagar!”

  1. På min sommarläslista finns;

    Människohamn av John Ajvide Lindqvist, Visst finns det gudar i Alabama av Joshilyn Jackson, Bryta om av Åsa Anderberg Strollo, Bombyx av Anne Rambach, Vad jag älskade av Siri Hustvedt.

    Hennes mjukaste röst vill jag också läsa. Måste nog klicka hem en beställning böcker innan mitt köpstopp som ska vara fram till Bokmässan träder i kraft. ;)

  2. Lite sommardeckare känns lockande. Jag tänkte just på det härom dagen att böcker som utspelar sig på sommaren känns extra kul att läsa på sommaren, men att läsa en bok som utspelar sig på vintern känns inte alls lockande tycker jag. Men däremot läser jag gärna sommarböcker även på vintern. Är det för att jag gillar sommaren bättre eller beror det på något annat? Är det fler som tycker som jag?

  3. Jag älskar läslistor och måste bara komma med min, om än lite sent. Under min första (och hittills enda) semestervecka läste jag tre fina böcker: Philippe Claudels Grå själar, Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande av Xiaolu Guo (en pärla!) och Anders Paulruds Ett ögonblicks verk (en riktig läsupplevelse som inte lämnade mig på flera dagar). För tillfället läser jag Lundells Värmen (han har ju kommit med en ny bok, Vädermannen, så det gäller att läsa i kapp innan man läser den) och har även börjat i Kallifatides Mödrar och söner. Men till 4-veckorssemestern som komma skall tänker jag mig följande böcker: Jenny Diskis Den motvilliga resenären, John Banvilles Havet, Joyce Carol Oates’ Svart flicka vit flicka, Maria Svelands Bitterfittan, Ida Jessens Det första jag tänker på och förhoppningsvis många många fler!

  4. Bara lugn, ingen vinnare är utsedd ännu. Så om det är fler som vill dela med sig av sin lista så varsågoda!

    Jag har precis läst färdigt Livets uppkomst av Joyce Carol Oates. Usch, hennes böcker kryper verkligen under skinnet på en…

    Och igår började jag på Den trettonde historien av Diane Setterfield. Vilken historia hörni! Det är en sådan bok som jag bara längtar tillbaka till så fort jag stänger den.

    Någon till ska jag nog hinna med innan semesterveckorna är slut. Vi får se vilken det blir…

  5. Åh, den babbeldrottningen har länge varit på min lista. Är de något att se fram emot?

Kommentera

