Vad är kärlek säg?

av Pernilla

Castillon_litethjarta

Jag fullkomligt älskar de mindre förlagen som ger ut tre, fyra titlar om året! För att fylla ut ett tomrum i litteraturen, för att säga något viktigt… Början på veckan har jag ägnat åt böcker som på ett eller annat sätt handlar om det vi kallar kärlek.

Claire Castillions Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska från Sekwa består av 23 noveller som på ett eller annat sätt handlar om parrelationer. Som i titelnovellen där en kvinna ger så mycket av sig själv till sin make att hon till slut går sönder eller i ”Imse vimse” där personerna inte alls är de man först kan tro eller i ”Kvinnlig konversion” där en kvinna blir blind för att det är bekvämast så. Det är svart, obehagligt och inte särskilt vackert, men så finns det ändå något som pockar på i texterna, något ömt… Kanske är det kärlek?

I Björn Sortlands Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? från Xpublishing förälskar sig nittonårige Markus i den några år äldre Ingrid. ”Kärleken ska vara en början. På Livet. Den ska vara längtan och hopp och självlysande bilder av framtiden. Speciellt om man är 19 år och kär för första gången. När Markus förälskar sig i Ingrid blir kärleken vägen mot slutet.” Ingrid har cancer och ska snart dö. Kommer ni ihåg Innan jag dör av Jenny Downham som jag tyckte så mycket om? Sortlands bok kan absolut mäta sig med den. Fast den handlar om unga människor säger den något allmängiltigt. Den är tunn, 120 sidor, och ibland bara halva. Och allt är så himla vackert…

P.s. Jag har precis börjat läsa Bombyx av Anne Rambach, även den från Sekwa. Jag tror faktiskt att det är den första deckare som jag någonsin uppskattar för både intrig och språk. Den förtjänar ett eget inlägg inom kort.

Kommentera

