En ny favorit!

av Pernilla

När jag berättade för en kollega att jag aldrig läst en bok av Erlend Loe bara tittade hon på mig och gapade stort. ”Det måste du”, sa hon därefter. Sagt och gjort. Jag fick tag på Gör vad du vill, och den klämde jag på tåget mellan Karlskrona och Hässleholm igår. Vilken pärla! Jag tror till och med att jag har hittat en ny favoritförfattare. Jo, det är sant! Och jag är ändå ganska svårflörtad.

 

“Vi störtar.

Älskar dig.

Gör vad du vill.

Pappa”.

Så börjar boken, och sen bär äventyret av! Tokrolig och klump-i-halsen-sorglig om vartannat. Och den får en att tänka på vad som är viktigt här i livet. Jag säger bara: LÄS den ung som gammal! Vilken bok av Loe tycker ni att jag ska läsa härnäst?

7 kommentarer to “En ny favorit!”

  1. Ha, ha! Det var väl det jag visste! Jag ÄLSKAR Loes böcker. Läs Doppler och sedan Volvo Lastvagnar. Nu! Det är en order. :)

  2. Åh, jag har också blivit rekomenderad den här författaren men har inte kommit till skott ännu. Måste nog testa nu då! Hoppas det blir samma upplevelse för min del! =)

  3. Jag har inte läst ”Gör vad du vill än” (men snart!). Mina Loe-favoriter är ”Naiv. Super.” och den tredje boken i hans barnboksserie om truckföraren Kurt, ”Kurt quo vadis?”.

  4. Doppler är helt underbar, den måste du också läsa, och Naiv. Super! Jag upptäckte Loe när jag bodde i Oslo och han har varit en av mina favoriter sedan dess.

  5. Naiv Super är en stor favorit, vilket har resulterat i att jag bara blir besviken på resten av Loes böcker. Jag läste någon där de var på en öde ö och lyssnade på doppler, fast då hade min mp3-spelare valt att kasta om ljudklippen så det blev ganska konstigt, fast jag gillade den udda berättartekniken! :) Sen blev jag bara besviken när jag försökte lyssna på boken ”rakt”…

  6. Jag tycker också mycket om denna författare. Vill bara nämna en bok till: Fakta om Finland.

  7. Tack för alla tips! Förstår att jag har massor av härliga böcker framför mig :-D

Kommentera

