Ett nytt spår?

av Pernilla

”Uppbrottets, det poetiska äventyrets och den sinnliga extasens författare, utforskare av en mänsklighet utanför och nedanför den härskande civilisationen.”

Motiveringen till varför den franske författaren Jean-Marie Gustave Le Clézio tilldelas årets nobelpris i litteratur…

Det är ingen författare jag har läst. Ofta är det så i nobelsammanhang. Min första tanke var ”jaha, ännu en man och säkert långtråkig”. Kanske är det bara de vanliga fördomarna? För jag vet ju också att det kan vara ett spår som leder mig in på nya äventyrliga vägar. Så var det tilll exempel med José Saramago. Jag föll pladask för Blindheten, och har sedan dess inte missat något av vad denne författare har tagit sig till.

Något av det roligaste är nog ändå att Elisabeth Grate är nobelpristagarens svenska förläggare. Det är ett av Boksynts favoritförlag. Inte på en enda av deras böcker jag läst har jag blivit besviken.

15 böcker av Le Clézio finns översatta till svenska. Frågan är vilken man ska börja med? Kanske blir det den alldeles nya boken Raga

One Comment to “Ett nytt spår?”

  1. Jag har inte heller läst något av honom. Men efter att ha sett Babel igår blev jag sugen på att läsa något av honom. Det verkar vara en författare även för ”vanligt” folk. Kul i så fall!

Kommentera

