Jehåvasjäveln – en bok om att förändras.

av Gunhild

Henrik Petterssons debut Jehovasjäveln är ett starkt porträtt av en pojke som växer upp i en rörelse med glasklara regler och svar på allt. Under uppväxten är hans värld helt svartvit och han är säker på att han vill vara ett ”vittne för sanningen”. När han blir lite äldre och träffar Emma, som också är medlem men som ifrågasätter det mesta, börjar han långsamt att tänka annorlunda.

Jag sträckläste denna fascinerande bok om att leva i två så totalt olika världar samtidigt. Att leva i samhället, men samtidigt hålla sig helt utanför och invänta något helt annat. Och att våga börja omvärdera sin värld.

3 kommentarer to “Jehåvasjäveln – en bok om att förändras.”

  1. Jag läste den också och blev alldeles kall när jag läste om den strikt styrda sekten med män som de allra mäktigaste. Om angiveri och uttalad brist på demokrati. Känner verkligen för de barn som växer upp i denna slutna värld och sedan i tonåren börjar tvivla.. Vart ska de vända sig, ska de klara att bryta med familj och vänner? En intressant och tankeväckande bok

  2. Jag läste denna bok med stor behållning.Jag har själv växt upp i skuggan av denna hemska sekt och från insidan sett vår familj splittras i två läger.
    När en familjemedlem går med i en sådan här fruktansvärd sekt är det som att få in en heroinist i familjen. Alla familjemedlemmar får ett sjukligt beteeende. Först efter två decennier slog jag mig lös känslomässigt från dem i mina tankar.
    Jag vill varmt rekommendera denna bok främst till Jehovas Vittnen, men även vem som helst kan ha glädje och nytta av att läsa denna bok.

  3. Tack för att du delar med dig!

Kommentera

