Kärlek, hat och svartsjuka.

av Pernilla

blandatblod

Jag kommer precis från Bokstunden, där författaren Katarina Mazetti ikväll har berättat om sina två senaste böcker. Mitt liv som pingvin, som jag nämnde häromdagen och Blandat blod, hennes första historiska roman. Visst har jag sett Blandat blod här och där, men alltid gått förbi. Kanske är det omslaget, för visst påminner det väldigt mycket om kioskromanernas? Men efter ikväll har jag ändrat mig. Jag måste se till att läsa den snart.

Det är förlaget Historiska Media som satsar på ett stort skönlitterärt projekt: Släkten och Blandat blod inleder serien. Den utspelar sig under 900-talet. Här möter en enkel båtbyggarsläkt från Blekinge en sidenhandlarfamilj från det mer civiliserade Kiev-riket. En ny släkt uppstår, som läsaren sedan får följa genom de olika böckerna. Du kan läsa mer om handlingen här.

Tanken är att välkända svenska författare från olika genrer ska fortsätta på denna släktsaga. Bok nummer två skrivs av deckarförfattaren Karin Wahlberg. Historikern Dick Harrison bidrar till projektet med historiska fakta.

Kommentera

