Ett vitt hav av mjölk.

av Pernilla

En av mina största läsupplevelser har också blivit film. Det är ju inget nytt att böcker blir filmer, men på sistone har det ju varit väldigt många.

Jag läste José Saramagos Blindheten precis när han hade tilldelats nobelpriset i litteratur. Jag minns att jag fascinerades väldigt av historien… I en stad drabbas alla plötsligt av en mystisk epidemi som gör folk blinda – ”ett vitt hav av mjölk” fastnar framför deras ögon. De första drabbade placeras i karantän på ett övergivet mentalsjukhus, men när alltfler insjuknar bryter samhället samman. En enda kvinna får behålla synen, men hon låtsas vara sjuk för att kunna ta hand om sin make. De bildar en egen grupp tillsammans med några av de andra drabbade, och kvinnan får vara ögon åt alla när de försöker ta sig ut från sjukhuset och finna någon slags räddning.

Boken är ganska speciell, det finns ingen kommatering, stora bokstäver eller liknande i texten. Allt är en enda rad av ord, men det kom jag in i ganska snabbt. Det gav en häftig känsla åt läsningen liksom. Fernando Meirelles (Guds stad och The Constant Gardener) har regisserat filmen som har premiär i december. Den har inte blivit så väl emottagen utomlands, men jag måste absolut se den! På IMDb kan du läsa mer om filmen om du vill.

One Comment to “Ett vitt hav av mjölk.”

  1. Vad jag kan se av trailern kommer filmen totalt förstöra min upplevelse av boken. Den ser så sterilt tråkig ut.

Kommentera

