Rätt bok vann!

av Ulla

13018935_o_1

Jag är så glad att Per-Olov Enquist fick Augustpriset en gång till för han är värd det. Hans bok Ett annat liv gjorde mig lycklig över att läsa, en känsla man minsann inte alltid uppfylls av när man sitter där med en bok som kanske till och med fått fina recensioner. Det handlar både om språk och innehåll. Språket är hans alldeles egna och innehållet är hans eget liv, även om han skriver om sig själv i tredje person. Inte minst är det en kärleksroman om hans mor som han ofta återvänder till, även i vuxen ålder erinrar han sig hennes åsikter och hennes världsbild.

Boken börjar, som flera andra av hans böcker i Hjoggböle, hans faderlösa barndom men med en stark mor, vidare mot ungdomsåren i Uppsala, hans teaterliv som förde honom till Broadway och många andra intressanta möten i teater- och bokvärlden. Han beskriver också, som han själv tycker sitt stora misslyckande, att bli alkoholist. Som så många andra trodde han att inte jag, jag kan sluta när jag vill. Han kunde dock ta sig upp igen och då skrev han Kapten Nemos bibliotek, som är en underbar bok som man med fördel kan läsa före Ett annat liv.

One Comment to “Rätt bok vann!”

  1. Ah, jag har inte läst den ännu, men blir sugen att hugga in.

Kommentera

