Favoritförfattare x 2.

av Pernilla

Jag har tidigare läst Mian Lodalens båda romaner Smulklubbens skamlösa systrar och Trekant. De var sådär härligt lättlästa och underhållande för stunden. En känsla säger mig dock att Lodalens nya bok, Dårens dotter, är av det mer allvarliga slaget. Den ska till viss del vara självbiografisk. Huvudpersonen är flickan Connie, som växer upp hos sin moster och hennes man i frikyrkometropolen Jönköping. Hennes pappa är i och för sig världens roligaste, men han dyker bara upp ibland. En bok om utanförskap, att slå tillbaka och villkorslös kärlek. Den sätter jag upp på min ”måste läsa-lista”.

En annan bok på samma lista är Carina Rydbergs Främlingarna, som kommer i april. En roman som ska kombinera det psykologiska dramat med science fiction-genren, vilket är nytt för Rydberg. Handlingen i korthet:

”Elisabeth har funnit ett gömställe i ett ensligt beläget hus på landet. Hon odlar i trädgården och är fast besluten att inte tänka på det som varit. Hon störs bara av väninnan Siv, som hon försöker hålla kort. Men en natt blir hon vittne till ett egendomligt ljusfenomen och nu bryts stillheten omkring henne. Det börjar växa på ett onaturligt vis i hennes trädgård och hon tycker sig skymta sin döde älskare.” (www.adlibris.se)

Jag var inte lika förtjust i Rydbergs senaste bok Den som vässar vargars tänder, den spårade ur och blev för äcklig, som jag är i hennes tidigare. Men Främlingarna ska absolut få en chans! Kombinationen av realism och det övernaturliga är ju något som jag har börjat gilla.

Kommentera

