Joyces dagböcker.

av Pernilla

dagbok

Få författare tilltalar mig så som Joyce Carol Oates gör. Jag har fortfarande några av hennes böcker olästa, men så är hon också oerhört produktiv. Nu ges hennes dagböcker från 1973-1982 ut på svenska. I gårdagens Babel berättade Joyce att tid är viktigast av allt. Tid till att tänka. Annars skulle inga berättelser komma till. Och det går bara att tänka när allt är tyst runtomkring. Sådant som musik och tv stör. Det är en lugnande tanke, tycker jag, i denna tid av ständiga intryck överallt ifrån. Därför ser jag mycket fram emot att läsa dessa dagboksanteckningar, för jag tror verkligen att jag kommer att känna mig själv bättre efteråt.

Jag får dock ge mig till tåls till maj då boken kommer. Så länge kan du läsa mer om den på förlagets webbsida.

Kommentera

