Mindre plikt och mer skönhet.

av Riitta

Denna bok som heter Kål & krasse är skriven av Lena Israelsson och handlar om den nya köksträdgården. Författaren menar att det finns för mycket plikt och helylle över köksträdgårdar och hon vill berätta om ett nytt och roligare sätt att odla ätliga saker genom att planera för skönhet och kanonskörd. I boken finns inga tips om hur man odlar. Tipsen, menar hon, får man läsa i andra böcker. Den här boken handlar mer om att skapa rum utomhus.

För mig är boken väldigt inspirerande inte minst genom sina bilder som jag vill titta på om och om igen. Jag ser verkligen fram emot att realisera några av idéer som jag fått med hjälp av boken och det så fort som möjligt. Särskilt tycker jag om flätade staket som har sin början på medeltiden och om gammaldags sommarblommor som påminner mig om den vilda naturen.

5 kommentarer to “Mindre plikt och mer skönhet.”

  1. Apropå skönhet – är ej ALLT i den materiella Skapelsen kort och gott VACKERT :?:

    • Tack för din intressanta kommentar. Det är någonting som man verkligen kan fundera över:

      Skönhet är för mig en subjektiv upplevelse. Det är inte säkert att det samma som är vackert för mig är vackert för alla andra. Skönhet eller det vackra finns i betraktarens öga och handlar om ens egna subjektiva känslor.
      Ett exempel: När man stiger in i ett hus eller i detta fall in i en trädgård kan känslorna som väcks vara högst olika hos olika människor. En kan uppleva en fyrkantig design som väldigt behaglig och en annan som väldigt tråkig. Jag tror att författaren utgår ifrån detta perspektiv, utifrån sina egna subjektiva känslor.

      Trots detta, kan man enligt vad bl.a landskapsarkitekterna kommit fram till säga, att en viss miljö överallt i världen väcker likadana känslor av behag eller obehag hos de flesta människor och inte bara väcker känslor utan även påverkar kroppen, t ex blodtrycket. Känslorna är alltså även universala och inte bara subjektiva. De kan vara alltså både och. Universala känslor är inte kulturellt eller erfarenhetsmässigt betingade på samma sätt som subjektiva känslor.

      Man kan ju givetvis också säga såsom du verkar mena, att det finns någonting vackert i allting i skapelsen, att skapelsen i sig är vacker. Jag menar att det finns en skillnad mellan ditt och författarens sätt att se på skönheten. Varken det ena eller det andra är sämre eller bättre. Dessa två perspektiv har helt enkelt olika utgångspunkter: det subjektiva och högst individuella och det gudomliga och mer generella.

  2. Hejsan!

    Det bästa är att man kan välja att se allt som vackert i trädgården! Vildvuxna ”ogräs” som drar till sig humlor och fjärilar, visst är det charmigt? All kvickrot som glatt försöker kväva de stackars pionerna kanske inte alltid är så kul, men de kraftiga, stolta axen är faktiskt väldigt fina om man bara stannar upp och tittar lite närmare. Tack för boktipset, den ska jag ta med mig i hängmattan i sommar!

    • Jag tycker att det kan bli lättare och trevligare för en själv att leva om man istället för att irriteras av allting kan se något vackert i allting. Detta, bara en aspekt av skönheten.

Kommentera

